Laser ansiktsbehandling

Laserbehandling ansikt

Hos Lumiere tilbyr vi en skånsom og effektiv laserbehandling som er svært effektiv for å redusere sprengte blodkar, forstørrede porer og pigmentflekker i huden.

Denne laserbehandlingen er populær på grunn av sine hudforbedrende egenskaper. Laseren benytter bredspektret lys for å målrette spesifikke hudområder. Behandlingen stimulerer kollagenproduksjonen og reduserer synligheten av rødme, solskader, sprengte blodkar og fine linjer.

LASER PIGMENTFLEKKER

Pigmentforandringer eller pigmentflekker kan behandles/fjernes med IPL/Dye-VL. Pigmentflekker, leverflekker og solfregner er lyse til mørkebrune flekker i huden. De består av en opphopning av små korn av pigmentstoffet melanin i hudens øverste hudlag.

HVA GJØR EN IPL/Dye-VL LASER

Reduserer sprengte blodkar

Reduserer kronisk rødhet i ansikt og på hals

Fjerner/reduserer pigmentforandringer

HVORDAN FOREGÅR BEHANDLINGEN

Ved bruk av en IPL/Dye-VL laser sprenges pigmentkornene i stykker og fjernes av hudens egne opprydnings celler. Øyebeskyttelse brukes under hele behandlingen. En gele legges på huden og lyslederen blir deretter ført over. Behandlingen er ikke smertefri. Ved hver impuls som utløses føles en stikkende varme. Etter behandling kjøles huden ned i ca 10-15 min og tilslutt påføres en reparerende krem og SPF 50.

HVA ER EFFEKTEN AV IPL/Dye-VL BEHANDLING

Pigmentflekkene/lentigo som ligger i overhuden, fjernes lett med IPL/Dye-VL. Typiske pigmentforandringer som har kommet i forbindelse med overdreven soling, skal være enkle å fjerne. Det samme gjelder aldersbetingede flekker i ansikt, bryst og på håndrygg.

I en del tilfeller kreves det også mer enn èn behandling.

FØR BEHANDLING

Er det viktig å vaske området, evt sminke og kremer fjernes. Man bør unngå strek sol eller solarium 4 uker før. Man bør heller ikke, de siste 2 ukene, ha brukt selvbruningskrem.

Ved bruk av a-vitaminsyre krem, må denne ikke brukes siste uken før behandling.

Bruk SPF 50, 4 uker før, og 4 uker etter behandling for å unngå pigmentforstyrrelser.

ETTER BEHANDLING

Pigmentflekkene kan sees litt mørkere. Etter 1-2 dager vandrer mørkfargen i pigmentene opp til overflaten og flasser av, etter ca 5-10 dager. Hos enkelte kan det sees en lett hevelse i huden, særlig hvis det er flere pigmentforandringer som er behandlet. Det kan oppstå noe hevelse og rødhet. Dette kan vare fra et døgn, til en uke.

Det kan oppstå overfladiske blemmer. Disse vil forsvinne og falle av uten at det blir arr. Hvis det blir blemmer eller skorper – ta kontakt med din behandler.

Det er veldig viktig med god hygiene etter behandlingen. Bruk gjerne en lett hud-rens morgen og kveld. Du kan bruke make-up, rett etter behandlingen.

Oxygenetix foundation anbefales, da den også er beroligende og reparerende for huden.

KOMPLIKASJONER

Ved behandling av solpigmentert hud eller mørkere hudtyper,er det en risiko for en overfladisk forbrenning, som kan gi rødme og etterfølgende lys- eller mørkfarging av huden. Hudfargen normaliseres da oftest i løpet av måneder til år.

Hvis man ikke er flink til å bruke solbeskyttelse etter behandling, er det risiko for økt pigmentering, og flekken kommer raskt tilbake.

FORSIKTIGHETSREGLER/KONTRAINDIKASJONER

Tatoveringer

Hudkreft

Aktive infeksjoner og skader på hudoverflaten

Diabetes, Epilepsi, Lupus, Autoimmune sykdommer, hjerte kar sykdommer (alle medisinske indikasjoner og medisiner, bør gjennomgås før hver behandling!)

Metaller i kroppen

Lyssensitive medisiner/kremer/helsekost

Solbrun/brent hud og selvbruning

Graviditet og amming

LASER BLODKAR/DIFFUS RØDHET

Overfladiske blodårer/kar i ansiktet, hals og bryst kan behandles med IPL/Dye-VL lyslaser.

Diffus rødhet, Couperose, Hemangiomer og Rosaceabehandles ofte med IPL/Dye-VL.

Laserbehandling har vist seg å være vellykket på synlige og sprengte blodkar i ansiktet (også kalt teleangiektasier). Disse ligger overfladisk, og synes igjennom huden.

Disse er helt ufarlige, men er kosmetisk skjemmende. Slike blodkar dukker først og fremst opp i ansiktet og på beina, men kan finnes andre steder på kroppen også.

HVORDAN BEHANDLES SPRENGTE BLODKAR

Med en IPL/Dye-VL behandling brukes lys for å varme opp blodkarene. Energien fører til at overfladiske blodkar skades og klapper sammen. På denne måten vil også rødmen i huden både dempes, og forsvinne etter noen behandlinger.

HVEM KAN IKKE BEHANDLES

På grunn av manglende data, behandles ikke gravide og ammende.

En vellykket behandling forutsetter at blodkarene er under 5 mm i diameter. De fleste årer med rød eller blå farge kan behandles. Går man på medisiner som gjør huden lysømfintlig, bør man ikke behandles med laser/IPL Har man gått på Isotretinoin, bør man vente minst 6 mnd etter avsluttet kur, før man kan starte laserbehandlingen. Kunder som har lett for å danne arr eller keloider, bruker blodfortynnende medisiner, eller bruker kremer som gjør huden lysømfintlig – bør behandles med forsiktighet.

FØR BEHANDLINGEN

Alle som skal behandles må unngå sol og solarium minst 4 uker før behandling ansikt, og minst 6 uker for behandling på kropp da fargen sitter lengre her. Dette pga økt risiko for pigmentforstyrrelser.

Huden må heller ikke utsettes for kjemisk peel 3 mnd før en behandling. Fruktsyrepeel og

a-vitamin krem må ikke benyttes siste uken før behandling. Man bør heler ikke ha brukt selvbruning de siste 2 ukene før behandlingen.

Opplys alltid om hvilke medisiner du bruker, eller om du har startet med noen nye - når du kommer tilbake til neste behandling.

Før behandling må huden vaskes grundig, og sminke eller kremer fjernes.

ETTER BEHANDLINGEN

Det er viktig at både før og etter behandling, at huden er så blek som mulig, altså uten solpåvirkning i minimum 4-6 uker både før og etter behandling. Blek hud gjør risikoen for hudreaksjoner minimale, og effekten av behandlingen bedre.

Behandlingen kan gi blåmerker i tiden etterpå. De kan variere fra et par dager, til noen få uker.

Huden kan hovne opp å få en lett rødme i behandlingsområdet i 2-3 dager. Dersom det skulle oppstå blemmer/sår etter behandling, vil disse forsvinne etter noen dager. Ikke plukk på disse, men ta kontakt med klinikken, for riktig krembehandling.

Det kan også oppstå arr og sår, men det er svært sjeldent.

Solkrem faktor 50, skal brukes hver dag når du er under behandling med laser, pga den økte risikoen for pigmentforstyrrelse!

TRENGER MAN FLERE BEHANDLINGER

Flere behandlinger er nesten alltid nødvendig for å oppnå best resultat. Ofte mellom 1-5 behandlinger, men det er veldig individuelt hvor mange behandlinger man trenger. Man bør vente miellom 4-6 uker mellom hver behandling. Dette for at huden skal få tid til å reparere seg, mellom hver runde. Det kommer mye an på blodkarenes størrelse.

Huden skal være helt leget, før supplerende behandling, og det kan ta lang tid før prosessen er avsluttet.

HVORDAN FOREGÅR BEHANDLINGEN

Øyebeskyttelse benyttes under hele behandlingen. Laseren blir deretter ført over det aktuelle området på huden. Ved IPL/Dye-VL bruker man gele. Ved hver impuls som utløses får man en kortvarig svie og stikkende følelse. Behandlingshodet på laseren har innebygget kjøling. Etter behandlingen kan det oppstå noe hevelse og rødhet, som kan vare fra et døgn til en uke. Det er viktig med god hygiene etter behandlingen, bruk gjerne en mild hudrens morgen og kveld.

Ved behandling av hud som er brun er det økt risiko for pigmentforstyrrelser, enten i form av mindre eller mer pigmenterte flekker. Disse vil alltid forsvinne av seg selv etter en stund.

Man ser allerede god effekt av etter første behandling, så det er veldig effektivt.

Behandlingstiden og pris, kommer an på områdets område og størrelse.

Viktig med god kjøling etter behandling. Ca 10-15 minutter.

HVOR VARIG ER RESULTATET

Overfladiske blodkar fjernes permanent, men det kan komme nye. Man kan aldri garantere at alle kar forsvinner helt, men som regel oppnår man en betraktelig bedring.

Synlige overfladiske kar kommer som regel i ansiktet. De er mer estetisk skjemmende, enn medisinsk farlige – og kan i prinsipp ramme alle uansett alder og kjønn.

FORSIKTIGHETSREGLER/KONTRAINDIKASJONER

Tatoveringer

Hudkreft

Aktive infeksjoner og skader på hudoverflaten

Metaller i kroppen

Lyssensitive medisiner/kremer/helsekost

Solbrun/brent hud og selvbruning

Graviditet og amming

Priser laserbehandling ansikt

IPL/DYEVL behandling av pigment 3000,-

Pigmentflekkene/lentigo som ligger i overhuden, fjernes med IPL/Dye-VL. Dette kan være typiske pigmentforandringer som har kommet i forbindelse med overdreven soling og aldersbetingede flekker i ansikt, bryst og på håndrygg. Effekten av behandlingen varierer fra fullstendig fjerning av pigment, til delvis eller ingen – avhengig av pigmentets type og årsak. I en del tilfeller kreves det også mer enn èn behandling.

IPL/DYEVL behandling av kappilærer/couperose 3000,-

IPL/DYEVL er et instrument som avgir meget sterke lyspulser med bestemte bølgelengder. Lyset absorberes i blodet, og lysenergien omdannes til varme. Ved kraftig oppvarming skades karveggen, og blodkaret forsvinner gradvis i løpet av et par uker.

Behandling av blodkar/pigment lite område 2000,-